КАК ТРЯБВА ДА БЪДЕ ЕДНА ФИРМА?
В основата си една фирма се състои от хора. Има един лидер
(повече или по-малко добър в ролята си на Ръководител), който искал или не, е
определил или решил фирмата да съществува и я е създал. Този лидер желае
разрастване за фирмата и го проектира пред останалите (поне би трябвало да го прави).
Един лидер основно произвежда идеи, проекти и мечти, и прави
така, че те да бъдат споделени от неговите/нейните служители.
Служителите разбират, че постигайки или доближавайки се до
целите на фирмата, те също ще получат някакви ползи като заплата, гордост,
удовлетворение, кариера, и т.н.
Служителите търговци разбират високата стойност на продукта
или услугата на фирмата и ги продават в изобилие на потенциални или вече съществуващи
клиенти...
Горното е една идеална сцена, която обаче често не отразява
актуалното състояние на много от фирмите, които съставляват икономическата
структура на държавата.
КАК, ОБАЧЕ, ПОНЯКОГА Е ЕДНА ФИРМА?
В голяма част от случаите, горните условия не са
налице.
Лидерът, в момента на създаване на фирмата, е имал някаква
голяма мечта или някакъв голям проект, който е искал да реализира. С тази
мотивация и с много усърдна работа е успял да създаде фирмата и да я накара да
се разраства. След това, обаче, бидейки не съвсем наясно с някои от концепциите и
информацията от решаващо значение за управлението на персонала, е започнал да
допуска грешки. Доверил се е на грешните хора, лошо е делегирал някои функции,
не е обучил ефективно някои служители, не си е дал сметка за някои ситуации в
отношенията си, които са му причинявали стрес и на него и на други основни
членове на персонала, правейки ги неефективни, или пък, посредством
компромиси и грешки, е започнал да губи най-напред ефективност, а в последствие
също и личният си висок "боен" дух.
Започнал е съответно да има някои затруднения, неговите
„линии за комуникация” (мейли, лични контакти, съобщения) са започнали да се
пълнят с проблеми и с неща трудни за разрешаване. След като веднъж е успял да
осъществи разрастването, неговата претовареност и проблемите му са се
увеличили: служителите не са успявали добре да управляват проблемите,
произтичащи от експанзията, които, в последствие, в крайна сметка се оказват обратно "в
неговата чиния".
Нашият лидер съответно е започнал да получава все повече
лоши новини, да изпитва висоти и низини в настроенията, да се разгневява. Не е успявал вече да
мотивира хората, понеже по-голямата част от времето му вече не е било посветено
на експанзия и на мечти, а на това да „отблъсква атаки”, да избягва катастрофи,
да се товари с неща, които други не са управлявали.
Казано накратко, предприемачът е започнал да се спада от към
емоционален тон. Всичко изисква по-големи усилия. Има сериозни и непреодолими
проблеми за НЕЗАБАВНО управление. Тревожност. С тревожността стига до там да
допуска още грешки: грешните хора биват назначени, някои позитивни хора полека лека
се отдалечават от фирмата…
Стресиран от всичките тези проблеми, предприемачът е
започнал да изоставя първоначалната цел на фирмата. Било е болезнено за него да
продължава да се бори с вятърни мелници.
Било е болезнено да вижда как мечтата му става все по-трудно
осъществима. Започнал е все по-често да си мисли, че на практика тя е
нереализируема, че на времето се е оставил прекалено много да бъде воден от
ентусиазъм, и че той може би „в крайна сметка все пак не е чак толкова добър,
за да бъде предприемач”.
Започнал е съответно да се отклонява от целта, да
концентрира своето внимание върху дейности, които биха могли да го възнаградят
с малко „мотивация”: социални контакти и странични занимания, нови практики за бързо правене на пари,
нови дейности, които биха могли да съживят фирмата и икономическата ѝ ситуация,
но които в крайна сметка ще се окажат поредната „дупка в морето” и поредното
разсейване от целта.
ИСКАШ ФИРМАТА ОТНОВО ДА БЪДЕ КАКТО ТРЯБВА?
Най-напред: Каква е мечтата ти?...
Останалото се крие в хората, които те придружават в постигането ѝ.
Няма коментари:
Публикуване на коментар