петък, 27 април 2012 г.

5 стъпки за ефективно обучение на служителите

     Наскоро прочетох някъде, че "86% от работодателите в Европа са орязали или замразили инвестициите в обучение на служителите си, въпреки недостига на квалифицирани кадри ..."
     Това е поредната тенденция, с която се характеризира "новото нормално", която звучи донякъде парадоксално и нелогично на фона на друга една глобална тенденция образованието все повече да изостава от бизнеса в адаптация към промените на пазара на труда. Докато новите изисквания към кадрите се "отразят" като промени в учебните планове и бъдат "спуснати" към учебните заведения за прилагане, докато се напишат и "изберат" новите учебници и после докато самите учебни заведения започнат наистина да ги прилагат, минават години.
     А промените в реалния бизнес стават буквално "за една нощ". (Друг е въпроса дали изобщо имаме право да претендираме, че Университета е "длъжен" да осигурява готови кадри...)
     Накратко казано, порочен кръг, от който като че ли няма изход, като че ли наистина работодателите, които казват: "Кадри няма" са прави. Тогава защо "замразяват инвестициите в обучение на служителите си"? Как така?
     Чисто и просто, защото предприемачите на Малки и Средни Предприятия са най-приспособимите хора в съвременното общество. Те са истинските лидери, които поемат функцията да образоват служителите си. Фирмата може и трябва да се превърне в мястото, където човек наваксва липсата на адекватно обучение, и то от най-добрите преподаватели.
      Обаче имаме един проблем! Мениджърите сме затрупани с работа, времето ни е изпълнено да краен предел с важни неща, които не търпят отлагане ...
      ... но все пак сме наясно, че ако не обучаваме хората си, за да им делегираме качествено тези спешни и неотложни дейности, които ни "изяждат" ценното време, фирмата ни не отива на никъде.
      Ето няколко стъпки, които могат да бъдат от полза в тази насока:
      1. Отвори си бележника със задачи и търси "бял" лист - един свободен ден или половин ден, независимо след колко време ще има такъв.
      2. Запиши един нов "неотложен" ангажимент, като например: "Обучение на XY в събиране на просрочените вземания." или "Обучение на YX в намиране на нови клиенти.", което ще отнеме, да речем, 3 часа от деня.
      3. Информирай човека за предстоящия му неотложен ангажимент.
      4. Започни да наблюдаваш по-отблизо въпросния сужител и си подготвяй обучението конкретно. Със сигурност имаш на какво да го научиш, просто трябва да е възможно най-полезното конкретно за него.
      5. Положи усилие да не отлагаш ангажимента! Когато дойде въпросния ден, точно във въпросния час, със сигурност ще възникне най-голямата пречка: Ще изникне нещо много спешно, което не търпи отлагане. Това е най-важния момент, в който трябва все пак да изключиш мобилния си телефон, да кажеш на секретарката да не те свързва с никого, защото имаш ВАЖНА СРЕЩА. Едва ли има нещо, което не може да изчака 3 часа без теб, а за твоя служител най-важния фактор за мотивация в обучението е факта, че в тези три часа ТОЙ е НАЙ-ВАЖНИЯ човек за теб във фирмата.
      Начинът, по който се отнасяш със служителя си по време срещата с него е начина, по който и той на свой ред ще се отнася към теб, към целите на фирмата ти, към колегите и най-вече към клиентите.

Няма коментари:

Публикуване на коментар