понеделник, 7 октомври 2019 г.

Селекцията (не)възможна

За всеки предприемач в България днес е повече от ясно, че хората във фирмата са тези, които я правят успешна или напротив, а селекцията на качествени служители е един от най-важните процеси във фирмата - решаващ фактор за бъдещите резултати. 
Да, обаче днес, всеки ден, накъдето и да се обърнем, чуваме познатото "Пазарът на труда" в България е в криза. Криза за качествени кадри, криза на ценностите, криза на мотивацията за работа в "младите", "Няма хора" ... 

Както с всичко останало в бизнеса, така и областта на наемането на кадри, печели този, който наистина навреме разбере, че това, което изглежда като "криза", всъщност е знак, че нещо се е променило драстично, и че връщане към старото няма. 
"Пазарът на труда" не е в криза, той е коренно променен. Ако ние продължаваме да подхождаме към процеса на селекция по стария начин и със старите си убеждения, ще се сблъскваме с все повече разочарования, все повече "доказателства", че "пазарът на труда е в криза"... и с все повече негативна настройка в емоционален план.
Нови технологии, нови поколения, които са "на ти" с новите технологии, нови потребности от хора с нов вид таланти на глобалния пазар, свободното и лесно движение между страните членки на ЕС, нови и увеличаващи се материални потребности, бързо достъпна информация за всичко и за всички ... Характеристиките са много, и те не са толкова важни, колкото важен е резултата - Пазарът на труда е променен, следователно ако искаме да намираме и наемаме качествени служители, ние трябва да променим собствения си подход и преди всичко - старите си убеждения.
Образованието също се променя, но по разбираеми причини с много по-бавни темпове. Ние виним родната образователна система, че не произвежда адекватно подготвени кадри, виним и самите кадри, че не са "достатъчно подготвени", а имат високи изисквания. Образователната система от своя страна смята, че бизнесът не се включва адекватно в образованието, осигурявайки стажове и практически обучения, възможности за реализация, вини и студентите, че не "им се учи". Младите кадри слушат и гледат ту едните, ту другите, и в крайна сметка се обръщат навън - към чужбината - убедени са, че там и образованието и бизнеса са много по-адекватни и ще им гарантират по-добра професионална (и всякаква) реализация. Да не говорим, че от години насам младите хора могат да намерят професионална реализация в "западни" компании, без да напускат родината си - те дойдоха при нас със своите офиси и кол-центрове ... Всичко това е вярно и е чудесно обяснение на ситуацията - пазарът на труда е в криза - хайде да "внасяме" служители. Въпросът е, ако аз съм способен и талантлив професионалист от "3-та" държава, защо да дойда да работя точно в България, а не в Полша, например?... И така въпроси и търсене на отгвори (обяснения) до безкрай.
Ако решим да погледнем на ситуацията по един "нов" начин, да успеем наистина да видим какво и как точно се е променило, ако спрем да търсим "обясненията", ние рано или късно ще намерим Отговорите. Какво е променено днес? Много неща, но това, което ни касае най-много като работодатели, е следното:

Колкото и да звучи крайно, реалността е, че: До преди 5-10 години ние бяхме тези, които избираме служителите на фирмите си, днес служителите са тези, които избират нас. Факт!
Независимо дали ни харесва или не, за техния избор ние се конкурираме не само с подобни на нас фирми в нашия град, а със стотици, ако не хиляди подобни на нас фирми в цяла Европа.
Колкото по-рано приемем новата реалност и своя подход към пазара на труда, толкова по-адекватни резултати ще постигаме от процеса на селекция във фирмата.

Ако ние продължаваме днес да търсим нови служители със старата си идея, че ние избираме тях, докато всъщност вече те избират нас, е напълно разбираемо, че ще предприемаме стари начини, подходи и действия, резултатът ще е слаб до никакъв, водещ до нови разочарования и негативни реакции в емоционален план.
Възприемайки новата парадигма на пазара на труда, ние ще намираме решения как да привличаме кадрите, които искаме да имаме. Промяната на начина на мислене и подхода в процеса на селекция е първото условие фирмата ни да провежда успешна селекция днес.
Пазарът на труда не е в криза. Пазарът на труда е променен.
Когато наистина сме разбрали как, ще бъдем в състояние да намираме ефективни решения.
- Кои са основните закони на успешната селекция? За тях - в следващата статия.

Преди да започнем да търсим следващия служител, нека най-напред да си отговорим ОТКРОВЕНО на следния въпрос: 
- Ако аз бях един млад, способен и талантлив човек, ЗАЩО бих избрал да работя точно в моята фирма?
Честният отговор на този въпрос ще ни даде първите насоки за подобряване ефективността на процеса на селекция.

Първото условие да провеждаме успешна селекция е да разберем пазара на труда и да променим своя подход към него. 



Няма коментари:

Публикуване на коментар