вторник, 7 януари 2014 г.

НЕслужители

     Шампионите във фирмата са онези 20% от нашите служители, които създават 80% от нейните резултати. Всеки истински талант, който успеем да привлечем и да задържим във фирмата, е много ценен, защото кара предприемачът да се усмихва.
     А един спокоен и позитивно зареден предприемач е най-добрата новина за фирмата си...
     Как се получава обаче така, че с времето предприемачът губи доброто настроение и положителния си заряд? Бавно и полека, те биват "изконсумирани" от факта, че той/тя, понякога без дори да си дава сметка за това, си има вземане-даване с едни други 20% от хората във фирмата, които създават 80% от... проблемите в нея. Хората, които наричаме просто НЕслужители.
     Неусетно как предприемачът е стигнал до тук, но енергията му вече не е посветена на това да управлява фирмата, а на постоянната необходимост да се справя с проблеми, търкания между персонала, недоволни клиенти. Тръгнал по този път, един предприемач започва да ограничава сам собствената си инициатива, сферата си на влияние, допуска във фирмата да се задържат проблематични хора и да се създават неконтролирани области. Прави компромис след компромис със своите ценности и с мечтите си.
     Казано накратко, като предприемач почти е престанал да предприема.
     В резултат може да стигне и до там да се превърне в демотиватор дори за онези от хората, които наистина му помагат, а не му създават проблеми.
     Неслужителите не винаги са лесни за разпознаване, поради факта, че основния критерий, по който се прави това, не е тяхната производителност, а най-вече неспособността им да създават връзки. Звучи парадоксално, но обикновено това са хора, които са трудни за намиране на пазара на труда, и които не могат да бъдат заменени лесно във фирмата. Много често НЕслужителите са хора, които работят от дълго време във фирмата и "знаят всичко" (дори и нейните "тайни"), и не могат да бъдат лесно отстранени, поради лични отношения или пък семейни приятелства.
     Но все пак те си остават НЕслужители и с времето предприемачът се превръща в жертва на един вид "изнудване" от тяхна страна. Това "заболяване" има следните основни симптоми:
- Симптом на "поточната линия": Щом мръдна за малко от фирмата, служителите започват да се оплакват един от друг... заради търканията с НЕслужителите.
- Симптом на "свекървата":  Трябва много да внимавам как се изразявам, какви думи използвам, всичко, което предлагам, трябва да бъде "филтрирано"... за да не обиди или разочарова НЕслужителя.
- Симптом на "развалената плоча": Все повтарям и повтарям и повтарям едни същи неща, винаги едни същи спорове, винаги едни и същи проблеми... все с едни и същи хора - моите НЕслужители.
- Симптом "гост в собствения си дом": Притеснявам се да навлизам в "неговата територия", чувствайки се чужд в собствената си фирма, понеже се опасявам, че този компетентен човек ще ме напусне... моят свръх-продуктивен НЕслужител.
И накрая, най-опасният симптом:
- Симптом на "Не може да стане": Когато дойде при мен един много компетентен НЕслужител, аз винаги приемам неговото "Не може" за чиста монета.
Позитивният заряд е напълно унищожен.
Ден след ден.
Докато като предприемач престана да предприемам.
Наличието на НЕслужители във фирмата е неизбежно. Всеки път, когато фирмата се е разраствала, ние сме отваряли канали, по които в нея можели да бъдат назначавани най-различни хора. Друг път се е налагало да приемем "най-малкото зло" или пък сме били прехласнати по нечия свръх висока компетентност, или друго. Кой знае.
По-важното е да осъзнаеш, че Новият бизнес ще бъде в Подобряването на човешките ресурси във фирмата. Ще трябва от една страна да отдалечаваш от себе си НЕслужителите, а от друга да привличаш и вкарваш във фирмата си Истински Таланти.
Това е терена, на който в бъдеще ще се води истинската битка за предприемачите.
Това е играта, която ще определя и успеха и бъдещето на фирмата.
От теб зависи да изучиш и да спазваш правилата ѝ.
По материали на Open Source Management, Italy

Няма коментари:

Публикуване на коментар