петък, 14 ноември 2014 г.

Мениджърът "ефект" създава служители "ефект"


     Преди повече от 2000 години древногръцкият философ и учен Аристотел става баща на една концепция, която стои в основата на почти цялата съвременна наука. Върху тази концепция се гради разбирането за неумолимостта на законите, които управляват природата и Вселената такива, каквито ги познаваме - Концепцията за "Причинността" или Причинно-следствената връзка между нещата, връзката между едно събитие (Причина) и друго събитие (Ефект), където второто събитие е разбирано като следствие от първото. За всяко нещо, което се случва около нас, си има някаква определена Причина, нещо което се е случило преди (или се случва в момента), и което директно или индиректно е довело до случващия се Ефект. И причината обикновено се крие в самите нас

     Някъде по пътя през тези над 2000 години ние, хората, някак си сме успели да повярваме (или пък някои успешно са ни убедили, кой знае), че горният закон не зависи за нас - хората. Особено за "обикновените" хора. 
     Обаче, винаги, когато се откроявал (или в момента се откроява) един истински Лидер, бил той позитивен или негативен такъв, във всички случаи имаме личност, която е осъзнавала своята Причинност повече от всички останали. В момента, в който е повярвал наистина, че нещата зависят изцяло и единствено от самия него, от онова, което ще направи самия той, в този момент поема пълната отговорност за тях. И го прави.


     В повечето случаи, в които един служител допуска грешка, той не прави това нарочно. Едва ли е станал сутринта с натрапчивото желание да обърка няколко фактури днес, за да се наслади на проблемите, които ще му се случат от това. Повечето наши служители допускат грешки основно по две причини. И намерението умишлено да го правят не е между тях. Поне в голямото болшинство от случаите. Основните причини за грешките са две:

         1. Неразбиране или липса на инструментариум за справяне с работата;
     2. Празноти в техническата компетентост или лични слабости на характера.


    Основната грешка, която можем да допуснем като мениджъри, е да повярваме в обратното. После много лесно ще повярваме, че от нас нищо не зависи, че за своите грешки нашите служители само те са си виновни. После ще стигнем до извода, че слабите резултати напоследък се дължат на кризата и на нежеланието на хората ни да работят. За всички слаби резултати напоследък са виновни само и единствено служителите. Те са Причината. Ние сме Ефекта.

     И най-големият проблем не е това, че така на практика ние ще делегираме отговорността за бъдещето на фирмата в техните ръце. 
     Най-големият проблем е, че докато ние обвиняваме тях, те на свой ред със сигурност си мислят същото за нас. Не ни го казват (защото ние им даваме заплатата или защото сме началници или кой знае защо), но си го мислят.
     И на свой ред действат като Ефект. 
     До момента, в който осъзнаеш, че каквото и да се случва с фирмата, то изцяло зависи единствено от самия теб и от това, което ти ще направиш. 
     И после да започнеш да го правиш.

Няма коментари:

Публикуване на коментар